søndag den 27. januar 2013

Dannebrog



VM finalen er igang og der hygges sikkert foran tv'et i de fleste stuer lige nu. Jeg indrømmer gerne jeg ikke er den store sport entusiast - hvilket nok også er forklaringen på jeg sidder og blogger imens?! Nuvel, jeg fik lyst til at kigge på hvad man kunne bidrage med til den hjemlige hygge, og jeg fandt denne fine Dannebrog kage, som jeg tænkte jeg ville dele med jer. Muligvis en ny gæst til min kommende fødselsdag(?)


    • 200 g Original ODENSE Marcipan
    • 400 g hvedemel
    • 150 g sukker
    • 200 g smør
    • 1 æg
    • 1/2 kg friske jordbær eller 400 g jordbærmarmelade
    • 100 g sukker
    • 400 g ODENSE Kransekage

    Bland hvedemel, revet marcipan og sukker. Smuldr smørret i blandingen og saml dejen med æg.
    Ælt den hurtigt sammen, form til en aflang pølse og tryk den flad. Pak dejen ind i plastfilm og læg den i køleskabet, mindst 30 minutter.
    Rul mørdejen ud til et rektangel på ca. 20 x 30 cm, på et meldrysset bord, så den passer til en bradepande.
    Læg dejen i bradepanden og forbag den 15 minutter ved 180° C.
    Smør den forbagte dej med marmelade eller fordel jordbær, skåret i små stykker vendt i sukker, oven på dejen.
    Sprøjt kransekgemassen rundt i kanten og lav linjer på tværs og på langs.
    Bag tærten i endnu 15-20 minutter og lad den køle helt af inden den skæres i mindre stykker.

2 kommentarer:

  1. Mmm, man bliver da helt lækker sulten. Det ser rigtig lækkert ud!

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja, den kunne godt friste til aftens kaffen ;)

      Slet